Söömist, kui sotsiaalselt ohtlikku pahet, teadvustab tänapäeval iga enesest lugu pidav ühiskond.
Me kõik teame, et söömine on kahjulik
harjumus. Surma põhjustajana võistleb ta esikoha pärast vähkkasvajatest
põhjustatud inimkaotustega, oma keerulise toimemehhanismi, negatiivsete
sümptomite, tagasipöördumatute ja fataalsete mõjude osas aga salakavala HIV
viirusega. Samas omab söömine sügavaid ajaloolisi juuri, mis teeb võitluse
selle nii üksikisikule kui ühiskonnale ülimalt suuri riske põhjustava nähtusega
äärmiselt keeruliseks.
Eestlaste söömiskommete tekke osas on
uurijad erinevatel arvamustel, aga üldiselt arvatakse, et söömine oli mingil
määral tuntud enamikes primitiivsetes kultuurides. Meie muinasaja kohta leiab
viite iidsest laulust „Kui eesti rahvas kuldsel a`al kord istus maha sööma...“.
Esimeseks tuntud kirjalikuks allikaks on Läti Henriku kroonika, milles
kirjeldatakse toidunõusid viibutavate eestlaste väge, kes hüüetega „Taara,
avita!“ sakslaste moonavoori ründasid. Irooniliselt kirjeldab kroonik söögitranssi
viidud eestlaste hobuseid, kes lahinguväljal vaenlastest suuri tükke
hammustasid ja mõned vaenlased päris ära sõid, vaikib aga vallutajate endi pahedest,
millest ju sellesama moonavoori olemasolu tunnistust annab.
Söömise kui kombe levik järgnevatel
sajanditel on paremini dokumenteeritud ning on selge, et hiljemalt XIX
sajandiks puudutab see paha harjumus juba kõiki ühiskonnakihte. Kiretu
täpsusega kirjeldab nimetatud probleemi oma ladinakeelses traktaadis „Eestlaste
endeemiline söömine“ embrüoloogia (teadus munade söömisest) rajaja Karl Ernst
von Baer. Umbes samal ajal hakkab tekkima rahvuslik söömisvastane ärkamisliikumine,
asutatakse vastavaid seltse, mõisaköökide asemele rajatakse pasunakoore, leiab
aset esimene üldrahvalik söömavastane laulupidu jne.
Ette rutates nendime, et võitlus
söömakuradiga kestab tänapäevani ja et söömakauss ei ole veel kaugeltki üles
kaalutud. Suure tagasilöögi andis poolesajandiline nõukogude okupatsioon –
söögist saadavate tulude suurt osa riigieelarves ja muidusöömise seadustamise
muserdavaid tagajärgi likvideerime veel mitu inimpõlve. Tõenäoliselt on just
sellest perioodist pärit leebe suhtumine kombesse, et süüa pole patt iga päev,
isegi hommikul (!), et võib läbi sõrmede vaadata mitmepäevastele söömatsüklitele,
et pärast rasket söömist võetakse ka järgmisel päeval einet jne.
Samas pole õiglane kogu süü veeretada
väliste faktorite kraesse, eestlaste loomuomane kalduvus sattuda söömisest
sõltuvusse väärib omaette tähelepanu. Kes ei oleks kuulnud ütlemisi „Võta amps
ja pea aru“ või „Parem suutäis soolast kui maotäis magedat“, millest esimene on
salalik ja teine terroristlik, kuna propageerib kangete söökide tarbimist. Maapiirkondades
ja sõjaväes pole kadunud komme võtta hommikuti linnupetet, isiklike tähtpäevade
ja riiklike pühadega seondub endiselt tava tulla hulgakesi kokku toitu kuritarvitama,
kirikus käiakse ikka veel armulaual oblaate manustamas, milline paganlik ja
barbaarne komme peaks ometi olema ammu põlu all.
Lootust on andnud Eesti taasiseseisvumine
ja eriti liitumine Euroopa Liiduga. Kui enne olime suhteliselt leppimatud
ainult roolisöödikute suhtes, siis nüüd võtame täiel rinnal mõõtu
kultuurilistest naaberrahvastest. Tasapisi ja pöördumatult on keelustatud
söömine rongi-, bussi- ja lennujaamades, avalikkus taunib toidureklaame.
Kardinaalseks ja väga vajalikuks sammuks osutus söömise keelamine kõigis
avalikes söögikohtades. Kahjuks on veel tänini keelustamata söömine
välisööklates. Peale halva eeskuju on see ka eluohtlik naabruses viibivatele
mittesööjatele, kes peavad passiivselt kannatama ebatervete söögilõhnade käes.
Ootame selles osas ranget ja tõlgendamist mittelubavat seadust! Tervitada tuleb
omavalitsuste initsiatiivi, kes on mõnel pool kehtestanud piirangud toiduainete
kättesaadavusele, seda eriti pühade ajal ja eriti meie ilusas pealinnas. Oma
osa annavad kampaaniad nt „Igale seltskonnale mittesööv juht“ ja söömatõvest
tervenenute anonüümsed ühendused.
Loomulikult pole see kõik kaugeltki
piisav. Käesolev artikkel ei püüa ilustada tegelikkust - eelpool mainitud
positiivsetele arengutele peab tulema lisa, on aeg jätkata jõulist söömavastast
tegevust ja seda riiklikul ja seadusandlikul tasemel.
Siin võiks pühenduda kahele põhilisele
suunale – individuaalsele mõjutamisele ja sotsiaalsetele meetmetele. On aeg
seadustada alustuseks liigsööjate ja seejärel muidusööjate vastased reeglid. Ei
piisa ainult ülekaaluliste indiviidide avalikust häbistamisest, tuleb jõustada
karistavad paragrahvid. Tööandjal peab olema õigus töölesoovijat kaaluda! Tänavapildist
peab kaduma söönud inimese tuhm pilk ja seosetu kõne! Tsiviilseadustikku oleks
vaja täiendusi, näiteks paragrahvi, mis lubaks arreteeritud rasvamagu hoida
arestikambris kuni tema kõhnumiseni ilma kohtu korralduseta. Sotsiaalsfääris
tuleb hakata piirama toidukaupluste arvu ja nende lahtioleku aegu, tuleb
vähendada toiduainete assortimenti ja alandada kvaliteeti ning kehtestada
piirangud ostude hulgale. Vaheetapina lõpliku toidust loobumise eel oleks
otstarbekas rakendada ranget politseilist järelevalvet ja talongisüsteemi.
Vajalik progress tuleks kirjutada põhiseadusse eraldi peatükina.
Meie tee ei saa olema kerge. Ikka
kuuldub tagurlike elementide häälitsusi, kes demagoogitsevad mingite
„inimvabaduste“ teemadel. Mõned neist säutsujatest on kõrgema haridusega, mõned
koguni pedagoogid! Sellised vastutustundetud tüübid jutlustavad kodaniku õigusest
osta oma raha eest igal kellaajal süüa ja tarbida siis nii palju kui hing ja
magu lubavad. Asi pole nii, hüüame meie! Söömine ei ole era- vaid üldrahvalik
asi! Teame selliseid „professoreid“, kes olles lõpetanud oma silmakirjaliku
propaganda, hiilivad poodi, ostavad raamatu või ajalehe asemel käntsaka rasvast
sealiha ja õgivad selle pooltoorelt nahka. Siis aga tulevad tagasi
auditooriumisse ja matsutavad malbelt huuli.
Tähtis roll on täita kunstimeistritel.
„Loomingulisuse“ sildi all propageeritakse kujutletamatuid sigadusi nii trükis,
laval kui filmilinal. Alles oli meie ekraanidel linateos illegaalsetest
kaptenitest, kes rikastusid salapudru vedamisega Eestist Soome. Rahvas kutsus
neid „pudrukuningateks“ ja isegi austas nende seadusrikkujalikku vaimu ning
prisket (kas pole tähendusrikas!) rahapunga. Leidub „kunstnikke“, kes lubavad
endile mitmesuguseid gurmaanlikke nilbusi, sigitavad juhuvahekordades endasuguseid
pudrupäid ning julgevad sellist käitumist vabandada „looja vabadusega“. Õnneks
on sellised kõrvalekalded regressiivse iseloomuga ja lihtsalt kõrvaldatavad
kohustusliku riikliku meditsiinilise kontrolli ning tõhusa tsensorameti
loomisega.
Kõige tähtsam, kõige peamine on aga
ikkagi rahva enda vaba initsiatiivi rakendamine. Peame jõudma nii kaugele, et
iga kodanik on söömise ilmingute suhtes leppimatu, valvab esialgu ennast,
seejärel aga juba ka kaaskodanikke. Riigil tuleb koheselt leida vahendeid nende
rahaliseks premeerimiseks, kes teavitavad õigusorganeid igast pahatahtlikust
söömisnähust. Käes on aeg käituda printsipiaalselt provokaatoritega, kes
üritavad inimesi eksitada loosungitega „Süües kasvab isu“, „Kelle jalg tatsub,
selle suu matsub“ või sofistikaga „Pahmast tallava härja suud ei saa sulgeda“
ja „Ega`s suu pole seinapragu“.
Muidugi pole suu seinapragu, praod
tuleb täis toppida, suu aga kinni pidada.
Ainult nii, ühes meeles ja keeles
leiame uue, tervisliku, vaba ja saleda tuleviku.
Olgu see meile, meie lastele ja
lastelastele paras !
Samurai
Watsaimatsu 2008
No comments:
Post a Comment