Aegadel,
mil majanduslangus oli täies hoos kuid rahvas oma juhte veel armastas, külastas
meie teatrit kultuuriministeeriumi nõunik. Kohtumise teemaks oli teatri
arendamine uuel, tänapäevasel viisil.
Nõunik - sümpaatne
ebakompetentne mees - esines ladusalt, teatas, et peab olema programm pikemas
perspektiivis, tuleb positiivselt kaasata laiu vaatajatehulki, dekadentsi
kalduv elitaarsus pole jätkusuutlik, lavakunst peab inimesi kõnetama jne. Noh,sellist
plära olime ennegi kuulnud ega saanud aru, mida ta meist õieti tahab.
Esitati
küsimusi. Küsimused olid konkreetsed, puudutasid teatri ja riigi vahekordi ning
raha. Kas riik kui omanik kavatseb tulevikus hoolitseda maja ülalpidamiskulude
eest? Milliseks kujuneb kultuuriministeeriumi toetuste ja teatri omatulude
suhe?
Meie
asjatundmatus vihastas ettekandjat, kes selgitas juhmivõitu teatriinimestele
oma sõnumit veel kord:
-
riiklikku toetust saate siis, kui esitate tähtajaks teatri
arengukava,
-
ministeeriumis selle kava pealt vaadatakse, kas teid
toetada või ei,
-
kui toetataksegi, siis kindlasti vähemaga kui praegu!
Sellega oli
koosolek lõppenud. Direktor läks nõunikuga oma kabinetti ja pani ukse
seestpoolt kinni. Autosohver Otu, mina ja veel mõned teemale pühenduda ihalevad
isikud siirdusid Kängu ja Plasku garderoobi elu ning arengu üle järele mõtlema.
ELU ÜLE JÄRELE MÕTLEMISE PROTOKOLL
Autosohver
Otu ütles kohe, et tema enam garderoobi naisi ei too. Et alati, kui ennast täis
kaanite, saadate mind naisi tooma ja et tegemist on Dekadentsi ning
Allakäiguga. Puuduvat positiivne perspektiiv ja konstruktiivne areng.
See
oli tema poolt alatu ning eelkõige ootamatu, sest meie polnud kunagi Otul
keelanud naisi käsitleda kõikvõimalikest perspektiividest, kaasa arvatud
positiivne koos kõikvõimalike hilisemate arengutega konna- ja kotkaperspektiivi
suundadel.
Nõutus
oli siiski lühiajaline, sest samal hetkel sisenes sm Tasku vennasgarderoobist,
süli täis mitmesuguseid pikema perspektiivi tundelisi anumaid. Võtsime istet,
kommunikeerusime ning asusime ette pandud teemasid arendama. Tõstatasime teemad
järjekorras ning arendasime neid kuni teemad oli ammendatud.
Teemade
ammendumisega ei kaasnenud oodatud satisfaktsiooni. Oh kuidas vajasime veel
teemasid! Kuid meil olid varuks vaid kaks aastaaega, maja ülalpidamiskulud ja
siis veel kaks aastaaega! Aeg hakkas otsa saama, kõik hakkas otsa saama, Georg
Ots oli surnud aga meie veel mitte!
Siis
tõusis Kängu ja pani meie ette mitte kava, vaid ARENGUTAVA projekti. Projekti
ärakuulamisel, äraarutamisel ning ära töösse suunamisel demokraatlikke libastumisi
ei esinenud – kõik olid nõus, et Otu sõidab tavakohaselt teemadele järele ning
võtab tagasiteel üksiti ka naised kaasa.
Maja
ülalpidamiskulud lubas kanda sm Tasku. See, et Kängu ta sm Plaskuga segamini
ajas ning talle korgi peale keeras, on ilmekas näide loomingulise ARENGUTAVA
tegemisega kaasnevatest kreatiivsetest arabeskidest.
KOOSOLEKU
OTSUS:
Autosohvrid
ja üldse kõik Juhid on ja jäävad ka tulevikus OTUDEKS!
Tänaseks on
majanduslangus endiselt jõus ja rahvas armastab oma juhte üha vähem. Koosolekuid
peetakse endiselt, viimane, milles osalesin, oli teatriliidu oma, kus avakõne
pidas tuttav seltsimees kultuuriministeeriumist.
Ta esines
ladusalt, viskas nalja, vastas heatujuliselt küsimustele, oli muide vahepeal edutatud
asekantsleriks. Tema pikka ja ilusat kõnet võis kokku võtta järgmiselt:
- VÕIM. Meil
on võim.
- VASTUTUS. Meie
ei vastuta.
- KOHUSTUSED. Kohustused
on teatritel.
- RAHA. Ei saa. (Natuke saab, aga põhiliselt leidke ise)
Teatrirahvas
kuulas, kes tähelepanelikult, kes juhmi ilmega. Esineja muheles, tema karv
läikis, tundus, et tema isiklik arengukava oli vahepeal head vilja kandnud.
Teatrikülastuste
ja poliitreitingute statistika kinnitab, et vilja on kandnud ka teatrite
arengukavad – meie rahvas armastab oma teatrit märksa enam kui oma juhte.
No comments:
Post a Comment