Lahtiveeretaja viimane kirjutis rubriigis kodulood ilmus poolteist aastat tagasi. Nii pikk paus eeldab, et kirjutaja mõtles vahepeal elu üle järele ning ei kavatse libastuda kergemeelsustesse. Või kui libastubki, siis ainult parimate kavatsustega. Valitud pealkiri – SURM – on tõsine, elu-surma teema ka, ja kõik see võiks suurepäraselt sobida järjeks eelmisele postitusele nimega ARMASTUS. (Kas järgmine sissekanne tuleb pealkirjaga MAKSUD (loogiline ju!), pole siiski kindel.)
Veel
varem, lausa kuue aasta eest ilmus selle päeviku esimene lugu „Elu
võimalikkusest“: „Elame abikaasaga juba üle kolme kuu minu ema
pool. Meie hoolealune – kellele ema, kellele mamma, mõnikord lihtsalt „mammu” – annab oma hooldusõele ja -vennale pidevat tegevust ning
ega muuks aega üle jäägi. Ja mis muu see olema peakski, meie oleme töötud, ema
pensionär. Kolm mõttetut vanainimest.“.
Kuudest
said aastad ja kolmest vanainimesest jäi viimaks järele kaks. Ema suri. Vaikselt,
oma kodus, oma raamatute, fotode ja mälestuste keskel. Energilise perenaise ja
rõõmsalt sekeldava mamma asemel oli juba mõnda aega meie kaaslaseks vähese jutu
ning hapra olekuga vanaproua, kes oma hooldusõele ja -vennale üha vähem
tegevust andis. Isegi põnev teema, „kas pärast surma tuleb veel midagi“, mida
varemalt sagedasti arutasime (ja mis mõnikord muutus sujuvalt küsimuseks „kui
universum on lõputu, siis mis on lõpu taga“), ei pakkunud talle enam endist
huvi. Surijad võib-olla aimavad vastuseid või on taibanud, et taolised
küsimused on mõttetud. Elu võimalikkus pärast surma köidab vist rohkem elavaid.
Matused
toimusid kaunil suvepäeval, kirikuõpetaja pidas kõnet ja meie lapselaps tegi
kõigist pilti. Pärast istusime peielauas, kus viibisid ka mõned ema eakaaslased,
kes väga ilusasti rääkisid. Enam oli siiski järgmiste põlvkondade esindajaid.
Oli südamlik ja kurb koosviibimine, mille lõppedes pakkisime lastele ülejäänud
peieroad koju kaasa. Mammale poleks meeldinud, kui oleksime lasknud toidul
raisku minna, teadsime seda ilma hauatagusesse ellu uskumatagi.
Usk
teispoolsusesse aitab meil võita hirmu surma ees, kuid võib ahendada elu surma
eelmänguks, milles lunastuse nimel kardetakse otsida ja eksida. Patutegemise
magusa vaevata võib nõndaviisi elamata jääda elu ise. Teisalt, materialistlik „koge
ja kraba ning ära kahetse“ hoiak ei pruugi olla targem. Hingeõnnistus küll
pangalaenu tagatiseks ei sobi ja arveid sellega ei tasu, aga teame ka, kui
üürikeseks jääb rõõm rahast ja asjadest, kui hingerahu puudub. Kuidas elada, et
poleks piinlik surra, sealjuures siiski elust rõõmu tundes? Kuidas säilitada
tasakaal ihu ihade ja hinge igatsuste vahel?
Otsustasime
pärast matuseid, et tasakaalu otsimine on mõistlik mõte. Naine arvas, et võiks
hakata remonti tegema. Remont nimelt olevat ühelt poolt materialistlik tegevus,
mis seotud pangaarvete ning huvitavate esemetega, teiselt poolt aga eriline hingeseisund
täis unelmaid ja ootusi – ühesõnaga konkreetne
elamise viis, kus leidub sobilikku nii ihule kui ka hingele. Ja et kunagi minu vanemate
poolt ehitatud remontivajav vana maja on meil juba olemas. Kingitus igale
pühendunud remonditegijale!
Kõigepealt
otsis naine endale töökoha ja hakkas remondi finantseerimiseks palka saama. Mina
asusin lahti harutama majja ladestunud kultuurikihte. Päeval tegelesime niisiis
materiaalosaga, õhtuti saime kokku, rüüpasime järelejäänud peieviina ja
pidasime plaani ehk kandsime hinge eest hoolt.
Nüüd on
möödunud kolm kuud. Duširuum aias õunapuu all on tegevuse lõpetanud, välikäimla
asemel läigib hubases WCs uus peldikupott, vastsed aknad läigivad veel uhkemalt
ja jõuludeks on lootust vannitoas veeprotseduure läbi viia – naine plaatis
põranda juba ära. Kõik võtab siiski natuke rohkem aega (ja seda teist asja ka),
kui esialgu arvata võis. Kuudest saavad aastad ju märkamatult. Arvestades meie
iga ja ülesande mahukust, võib remont võtta aega kuni meie surmani.
Ja mis
siis ikka – üks hea remont ongi elukestev!
No comments:
Post a Comment